Profesorii răspund critic propunerilor ministrului Educației privind meditațiile: „Haideți să cerem de la școală ce ne dorim de la școală!”

de: Ozana Mazilu
22 10. 2024

Ministra Educației, Ligia Deca, a venit recent cu o propunere inedită pentru a reduce fenomenul meditațiilor private, un subiect intens dezbătut în România. Într-un interviu, ea a îndemnat părinții să solicite profesorilor ore suplimentare în școală, în loc să apeleze direct la meditații plătite. Cu toate acestea, reacțiile din rândul profesorilor nu au întârziat să apară, mulți dintre aceștia considerând că soluția ministrului este nerealistă și greu de implementat.

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „I.L. Caragiale” din București, a declarat într-un interviu pentru Adevărul că ideea Ligiei Deca este una care nu poate funcționa în lipsa unui suport financiar adecvat. În opinia sa, fenomenul meditațiilor nu poate fi stopat doar prin solicitarea de ore suplimentare în școală, ci necesită o reformă mai profundă a sistemului educațional.

Propunerea Ligiei Deca și argumentele sale

Ligia Deca a declarat că părinții ar trebui să încerce să discute cu profesorii pentru a solicita ore suplimentare în școală, înainte de a recurge la meditații. Ministra a subliniat că există deja oportunități de pregătire suplimentară la clasă, oferite de școală înainte de examenele naționale. De asemenea, a punctat că nu toți copiii au nevoie reală de meditații și că, în unele cazuri, suprapregătirea poate deveni o sursă de presiune inutilă asupra elevilor.

Ea a menționat că multe școli organizează deja sesiuni de consolidare pentru elevi și că aceste măsuri, dacă ar fi susținute de părinți și aplicate pe scară largă, ar putea reduce nevoia de meditații private. Potrivit Ligiei Deca, dialogul sincer dintre părinți și școală este esențial pentru a înțelege dacă un copil chiar are nevoie de pregătire suplimentară sau dacă se pot valorifica resursele deja disponibile în cadrul școlii.

Critici din partea profesorilor: soluții nerealiste și birocrație excesivă

Andreia Bodea consideră însă că propunerea Ligiei Deca este departe de realitatea din școli. Ea a explicat că organizarea unor ore suplimentare în afara programului școlar ar necesita fonduri pentru plata profesorilor, fonduri care în prezent nu există. În plus, directoarea a adus în discuție lipsa compensațiilor financiare pentru profesorii care își sacrifică timpul liber, subliniind că nu există sporuri pentru orele suplimentare sau pentru activitățile desfășurate în weekenduri, cum ar fi participarea la olimpiade școlare.

Birocrația excesivă reprezintă un alt obstacol major pentru profesorii care ar trebui să organizeze ore suplimentare. Andreia Bodea a atras atenția asupra faptului că profesorii sunt copleșiți de sarcini administrative și documente, ceea ce afectează calitatea actului educațional. În loc să se concentreze pe pregătirea lecțiilor și perfecționarea profesională, cadrele didactice sunt obligate să întocmească sute de rapoarte și hârtii, lăsându-le puțin timp pentru activități suplimentare cu elevii.

Problema meditațiilor, în opinia directoarei Colegiului Național „I.L. Caragiale”, este una mult mai complexă și nu poate fi rezolvată prin soluții de suprafață. În contextul unui sistem educațional subfinanțat și al unor programe școlare depășite, mulți elevi recurg la meditații pentru a face față cerințelor examenelor importante. De asemenea, profesoara a subliniat că în mediul rural, unde lipsa profesorilor este o problemă majoră, ideea organizării de ore suplimentare este pur și simplu irealizabilă.

Concluzionând, răspunsurile profesorilor la propunerea Ligiei Deca arată că problema meditațiilor nu poate fi rezolvată fără o reformă structurală a sistemului de educație și fără susținere financiară adevată.